Friday, September 3, 2010

*ManisNya RaMadHaN*


Hari ni 04-September bersamaan dengan 25 Ramadhan..... sekejap je kan, pejam celik-pejam celik, kite smua dh smpai di penghujung fasa bulan Ramadhan dh. MaSyaallah, Cepat yer masa berlalu. Aku mula bertanya diri sendiri:
a)sepanjang ramadhan ni, aku wat apeea???......tak kan asyik tido jer.Ish2x terok btol.
b) Al-quran dh brape kali Qatam????
c)Berjayakah aku berubah untuk jadi baik. Ni adalah cabaran untk aku apabila ada org kata I am a bad person. I still thinking. Adoi. mampukah aku???
Wahai Akma, bangkitlah kamu dari kelekaan&kelalaian.. haish insaf lah cikit. ckp nk brubah, ni tgk xd perubahan pown.  sabo je la.
Anyway, during dis ramadhan byk programme yg aku attend. Antaranya, IFTAR@MABIQ. Programme ni aku jd commitee sponsorship wo. hahahaha. mula2, rasa gerun dgr kna in charge bhgian sponsorship ni. Ye ea, bkn sng kena pegang byk duit kot. Scary biscuit marie betoi. Dgn bantuan rkan seperjuangan, aku b'jaya mndpatkan begitu byk wang bkn beruang k untuk programme IFTAR@MABIQ ni.....TQ kawan2 yg tolong.
may Allah bless all of us. Ameeen.
aku & muni....hahaha. kami hampir di tinggal pak cik bus. lari lintang pukang kejar bus...sabo je la.



Upie, didie, ana & muni
sempat lagi begombo...ish2x


Programme ni not bad la....byk input yg aku & other participants dpt.Dalam programme ni ada satu slot, ktrg bljr cara2@teknik2 untuk menghafaz. hah,aku bru thu yg mghafaz ni ada byk teknik. ni bkn mcm kite dok hafaz time nk exam tu. teknik dia len sikit.Antaranya:

1) teknik "chunking"- msti korg t'tnya2 pe bnda la chunking ni. aku pn mula2 xthu.hahahah. chunking ni makna yer kite divide beberapa bhgian dlm 1 page yg kite  nk hafaz..
2) teknik tumpu&ingat- lebey kurang mcm hafaz untuk jwab exam la.
3)Teknik mengulang
4) teknik menghafaz dengan seorg teman
5) teknik mendengar kaset
6) teknik pointer & keywords
7) teknik menulis
8)teknik menghafaz sebelum tidur
9) teknik mindmapping
10) teknik terjemahan
11) teknik membaca berulang kali.
wahhhh, byk btul kn teknik tuk menghafaz ni Lepas ni smua org bley Join jd bdk DQ la nuh.....hahahaha

Dalam bulan ni la jugak aku ada mid semester exam.........adoi.
exam kali ni rasa down ckit coz kemalasan melanda . Lazy makes me crazy (ustaz UNGS ckp..hehehehe).
seriously, mood nk study gone.........really2 gone. asyik ingt nk blk umah je. besa la nk raye nk di katakn.ngeh3x.
24/8, nah amik ko dua paper dia bg ari ni. MRI & RADIOANAT.
26/8 paper sectional anatomy. hahahah. paper yg aku xleh lupa. jwb suka-suki jer. pe bnda yg aku label pn aku xthu. hancus....hancus..hancus. ni la akibat yer kalu xd mood & malas nk study (concept 2M). kekekehhh. pasni cuti 5 hari. bley la rongeng2x.yeay!!!! :)
1/9 epidemeology- hahahaha. paper ni pn ase mcm hancus jgk. ingt ker chapter environment xmasuk...... dpt2 soklan, ambik ko soklan esei 10Marks.....hahahahaha. pe lagi. goreng kacang la nmpk yer. tarikh ni jgk la, blok M6 adakn majlis Qatam Quran. Alhamdulillah. Majlis berjalan lancar. credit to all BRC Member.
Aznimilia, raidah, zakiah, Humairah & Maisarah. TQVM tau.
2/9, hari yg plg stress & tension. fikiran dh melayang2 dok pikir nk blk umah. study satu ape pn x, asyik dok rongeng sana,ongeng cni...ambik emgko. pdan muka. mlm kna stay up. The whole night aku xtido. sok pg bgun mata mcm zombie...hahahahaha. Abis je exam, ambik ko aku bls dendam. tido dri kol 1.30pm-6.30pm. lama tol. nk qadho tido nk dikatakan. bgun2 tido jd biul... bling2..bling2
Alhamdulillah...............semua dh selesai. Doa je la dpt result yg colourful. Ameen.
Mlm hari ni, dak2 cls aku wat iftar kt ANA Ikan Bakar Petai. perghhhh, sedop giler bebuka....bley gemuk kalu ari2 mkn mcm ni. ktrg b'santap dgn ikan siakap sweet sour, daging masak merah, telur dadar masak merah, tomyam seafood, sotong+udang celup tepung (my favourite)and kangkung masak belacan. Kenyang giler2...enjoy sgt. Budak2 laki pn smua sporting...I like!!!!heheheheh.


muni & didie..peace no war


Smile....smua org cover perut.hahaha

model ikan bakar..hahaha

next day, ada cls epidimeology.....seriusly,sgt2 ngantok. dkt 1000x aku menguap.byk giler slide.smua org merungut. biasa ea smua org tgh tggu masa nk cabut blk umah....hahahahah. mood nk blk umah dh makin membuak2 kot.... aftr cls je aku, didie & upie kuar g rongeng2 smpai kol 2. dlm keta aku & upie merancang nk meronggeng lagi nek moto plk memandangkan didie dh blk meninggalkan UIA tercinta. Blk jer,  solat zohor trus tido smp kol 6.45pm. memang puas kot tido.hahahahah. Upie pn sma gak. time planning nk g ronggeng ciap pesan kt aku lagi, Jangan tido tau!!!!. ambik ko, perancangn terpaksa dibtalkn kerana dua2 overslept. kol 7 kuar pg bazar teman si upie ni terigin nk minum jus jambu asam boi. mcm pregnancy women la plak upie ni......tp aku sgt b'simpati kt ko upie, gerai yg jual air tu dh tutup.........sedey betul.
aleh2 kn bli mknn kt cafe jugak.....hahahahahahah.
Tomrrow 4/9 I'll say gud bye to UIA...yeay. tp aku nek bus mlm. so, siang bley ronggeng2 lagi.hahahaha.
aku & upie plan nk kuar lg sok....nk pg cari baju rayer. kite tgk dn lihat je la. ktrg plan nk kuar kol 11. janji melayu, kol11 jd kol 12..hahahaha.mcmne melayu nk maju ni.. sabo je la.
Mlm ni dh nk blk umah....bye2 smua. bertemu kembali pda 20hb after rayer. Insyallah.



                           SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR & BATIN



Jumpe lagi..........daaaa ;)

No comments:

Post a Comment